14 lipca 2016 Udostępnij

Nitro samochodowe – czym jest, a czym nie jest

Nitro, czyli podtlenek azotu, używany jest jako dopalacz samochodowy, którego zadaniem jest zwiększenie mocy nawet o połowę. Żeby to zrobić (rozszerzyć moc napędową auta i wydajność silnika) trzeba wprowadzić do cylindrów odpowiednią ilość nitro, a także zwiększoną ilość benzyny. Czasami, zamiennie do nitro, używa się określenia NOS. Skrót ten bierze się od pierwszej firmy, która stosowała podtlenek azotu w celu zwiększenia mocy samochodu – Nitrous Oxide Systems.

Żeby zrozumieć sposób działania nitro, należy przyjrzeć się silnikowi spalinowemu i jego właściwościom. Praca silnika spalinowego polega na spalaniu się mieszaniny tlenu i benzyny, a większa moc silnika oznacza jak najkrótszy czas spalania jak największej ilości paliwa. Używanie większej ilości paliwa jednak nie jest nieograniczonym sposobem, gdyż silnik potrzebuje też tlenu do przeprowadzenia procesu spalania. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie niepalnego gazu, czyli właśnie podtlenku azotu. Rozpada się on na tlen i azot przy wysokich temperaturach, dzięki czemu do silnika dociera większa ilość tlenu przy mniejszej objętości całkowitej. W ten sposób pozyskany tlen pozwala na przyjęcie dodatkowej ilości paliwa, która spala się wraz z nim – dzięki temu procesowi generuje się dodatkową moc w silniku spalinowym.

System nitro składa się z butli, solenoidów, przewodów gazowych i paliwowych, wtryskiwaczy, głównego włącznika, czujnika położenia przepustnicy oraz z okablowania elektrycznego. Podtlenek azotu przechowywany jest w butli pod wysokim ciśnieniem, a podczas uruchomienia głównego włącznika, przy otwartej przepustnicy, nitro wysyła sygnał do solenoidów i uwalniany jest ciekły podtlenek azotu, W tej postaci (płynnej) przedostaje się do wtryskiwacza, który znajduje się w okolicach dolotu powietrza (miejsce to różni się nieco, w zależności od tego, jaki system został użyty). W podobny sposób podaje się też dodatkowe paliwo.

Istnieją także różne systemy podłączania nitro. Pierwszy to system suchy, który montuje się w rurze dostarczającej powietrze do silnika, w slangu motoryzacyjnym nazywaną „Power rurą”. Gaz wtryskiwany jest do komory spalania bez udziału dodatkowego paliwa i daje autu najmniejszą możliwą moc (ok. 15% więcej mocy).
Drugim systemem jest system mory, w którym dodatkowe paliwo podawane jest przez bonusowy wtryskiwacz z wtryskiem gazu. Montuje się go w systemie dolotu benzyny, a moc uzyskiwana dzięki niemu to ok. 30-35% mocy silnika.

Najmocniejszym systemem jest oczywiście połączenie bezpośrednie, które pozwala na mieszanie się nitro z benzyną  w każdym cylindrze. Aby zastosować takie rozwiązanie potrzebna jest jednak mocna ingerencja w budowę silnika, podzespoły oraz komputer auta.

Podtlenek azotu w medycynie wykorzystywany jest jak narkoza, tzw. „głupi Jaś”. Nie jest on szkodliwy dla ludzi, jednak wdychanie do w czystej postaci może doprowadzić do uduszenia się. Ten sam gaz działa też w silnikach i generuje przyrost mocy w samochodach.

 

SPEKTRUM ART

Stylizacja samochodowa