17 czerwca 2016 Udostępnij

Silniki Diesla oraz LPG – Prawda czy Fałsz

Fani motoryzacji posiadają wiele teorii spiskowych, które często bazują na miejskich legendach i lokalnych przesądach. W tym artykule zmierzymy się z kilkoma teoriami dotyczącymi silników Diesla i LPG.

Diesel jest tani bardzo opłacalny jeśli chodzi o eksploatację

Trochę prawda, choć właściwie fałsz. Owszem, silniki Diesla spalają odrobinę mniej i może to zaważyć na mniejszych kosztach tankowania, jednak dużo droższe są koszty serwisowania i to nieproporcjonalnie do tego, ile możemy zaoszczędzić na samym paliwie! Najbardziej awaryjne są układy wtryskowe, turbodoładowania oraz układy sprzęgła. Praktycznie każda z tych napraw to wydatek zaczynający się od tysiąca złotych. Droga jest nie tylko naprawa, ale także diagnostyka i wszelkie części zamienne. Niektóre podzespoły dostępne są wyłącznie w ASO (np. elementy wtrysków japońskich aut)..

Diesel jest dużo trwalszy niż silnik benzynowy

Fałsz. O ile  można by się zgodzić z tą teorią w przypadku starych modeli Diesla, które faktycznie były wytrzymałe i nie do zdarcia, o tyle te nowe, naszpikowane nowoczesnymi technologiami, są bardzo delikatne i podatne na wszelkie awarie. Ich  układy zasilania są dość kapryśne, a naprawa jest bardzo droga. Współczesne silniki benzynowe są wstanie bezawaryjnie pokonać większe odległości niż wysokoprężny silnik o podobnej mocy.

Silniki Diesla mają duży zasięg 

Fakt. Auta z silnikiem Diesla spalają relatywnie mniej niż te benzynowe, co na jednym baku pozwala im na pokonanie większej odległości niż w przypadku benzynowych braci. Jednym z pierwszych samochodów, których producent gwarantował możliwość przejechania ponad 1000 km na jednym tankowaniu, było Audi 80 z silnikiem 1.9 TDI.

Diesel jest trudny do startu przy niskich temperaturach

Fałsz. Problem z rozruchem podczas zimy dotyczą tylko starych silników, w których znajduje się pośredni wtrysk paliwa. Może to mieć także miejsce w zużytych i wysłużonych już silnikach, jednak jest to kwestia ich wieku, a nie rodzaju zapłonu. Obecne silniki, zaopatrzone w wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni, zapalają tak samo łatwo zimą i latem. Problematyczne jest wytrącanie się parafiny z paliwa, jednak są na to skuteczne sposoby przy temperaturach poniżej 20 stopni Celsjusza warto zaopatrzyć się w podgrzewacze paliwa lub specjalne dodatki, które chronią je przed żelowaniem się).

LPG skraca żywotność tłumików

Prawda. Spalanie LPG wydziela większą ilość węglowodorów niż spalanie benzyny, zatem woda skrapla się w środkowym i końcowym odcinku wydechu, co bezpośrednio wpływa na tempo jego korodowania. W przypadku luksusowych aut koszt naprawy układu wydechowego może być ogromny. Popularne, miejskie auta nie będą tak bardzo bolały nasze kieszeni w tej kwestii.

LPG wypala gniazda

Fałsz. Temperatura, w której spala się paliwo gazowe, jest faktycznie wyższa niż temperatura benzyn, jednak dobrze wyregulowana instalacja zapobiega jakimkolwiek uszkodzeniom gniazd. Zaworom szkodzi nie sam gaz, a ubogie mieszanki, które są efektem felernej instalacji. Należy dodać ,że gniazda zaworowe bardzo łatwo jest wypalić w autach z turbodoładowaniem.

 

SPEKTRUM ART

Stylizacja samochodowa