13 czerwca 2016 Udostępnij

Pomieszanie paliw – co robić?

Tankowanie auta jest czynnością bardzo prostą – istnieje wiele oznaczeń, na autach, dystrybutorach i na pistoletach z paliwem, które sugerują, co wlewamy i co wlać powinniśmy. Czasami jednak możemy się po prostu zagapić i nalać nie tego paliwa, na którym jeździ nasze auto. Co robić w takim wypadku?

Ta chwila nieuwagi może być dla nas kosztowna – czasami efektem wpadki są wydatki rzędu kilku tysięcy złotych! Jest to kłopotliwe zwłaszcza wtedy, gdy dotyczy to auta pożyczonego lub firmowego. Jest to zresztą najczęstsza przyczyna takich pomyłek. Przesiadamy się z auta do auta i wiedzeni przyzwyczajeniem tankujemy pojazd nie tym, czym powinniśmy. 

Benzyna wlana do silnika Diesla

W tym przypadku, czyli gdy do silnika Diesla wlejemy benzyny, wielkie znaczenie ma to, jaka technologia została użyta do stworzenia tego silnika. Jeśli auto posiada motor wysokoprężny starego typu, to odrobina benzyny, nawet w granicach kilku-kilkunastu procent pojemności baku, nie zrobi dużej krzywdy. Wówczas najlepszym sposobem jest po prostu zalanie całej reszty baku właściwym paliwem i zwykła eksploatacja – stare silniki spokojnie poradzą sobie z popularną „bezołowiową” i przepalą ja, unikając jakichkolwiek usterek. Inaczej ma się sprawa w samochodach wyposażonych w technologię common rail, albo w pompo wtryskiwacze. Wówczas olej napędowy smaruje układ wtryskowy i jeśli uruchomimy silnik ze złym paliwem, to naprawa takiego układu będzie bardzo kosztowna. Nawet jednorazowe i krótkotrwałe włączenie takiego auta z domieszką benzyny w baku może mieć fatalne konsekwencje. Jedynym wyjściem jest odholowanie pojazdu i wypłukanie u mechanika całego paliwa z baku i przewodów, a także wymiana filtru paliwa i ewentualny montaż nowych wtryskiwaczy. Jeśli natomiast zorientujemy się, że w nowoczesnym aucie z silnikiem Diesla jest wlane niewłaściwe paliwo, to wystarczające będzie wypompowanie go z baku przy wyłączonym silniku. Pompki, które do tego służą, najczęściej są w wyposażeniu każdej stacji benzynowej, dlatego warto poprosić o pomoc pracownika technicznego stacji. Na poboczu spokojnie można odpompować całe wlane paliwo, a jeśli nie ma takich warunków, to z powodzeniem można tego dokonać u pierwszego lepszego mechanika, czy w pierwszym lepszym warsztacie.

Diesel wlany do benzyny

Silniki napędzane benzyną są w niemal identycznym położeniu. Starsze modele, które wyposażone są w gaźnik, spokojnie poradzą sobie z niewielką ilością oleju napędowego. Nowoczesne jednostki natomiast, czyli te, w których znajdują się wtryski paliwa, są dużo wrażliwsze i mogą nie tolerować najmniejszej nawet zawartości Diesla w baku. Efektem uruchomienia pojazdu w takiej sytuacji może być np. awaria katalizatora. Procedura w przypadku odpalenia auta ze złym paliwem powinna być identyczna jak  przypadku opisanym powyżej. Właściciele aut z silnikiem benzynowym mają jednak ten przywilej, że pistolety do Diesla są grubsze i po prostu nie mieszczą się do komory wlewowej. Nic jednak nie zastąpi uwagi przy tankowaniu, gdyż pomyłki mogą zdarzyć się nawet najbardziej doświadczonym kierowcom.

 

SPEKTRUM ART

Stylizacja samochodowa